maandag 4 februari 2013

Musical Monday: Les Misérables

Een vast onderdeel op deze blog is de Musical Monday. Als je deze blog vaker hebt gelezen, zul je ongetwijfeld weten dat ik gek ben op musicals. Dit enthousiasme wil ik graag met jullie delen. Iedere maandag zal ik jullie een stukje van een bepaalde musical laten zien. De musical waar ik het vandaag over ga hebben: Les Misérables!

'Les Misérables' draait op dit moment niet in de Nederlandse theaters, maar is op dit moment een grote hit in de bioscoop. Ik heb de film, met onder andere Hugh Jackman en Anne Hathaway, nog niet gezien, maar wil dat zeker wel gaan doen. Zowel het boek van Les Mis als de musical zelf heb ik verslonden, dus de film kan bijna niet meer tegenvallen!

Het verhaal speelt zich af in het Frankrijk van de 19e eeuw en gaat over Jean Valjean, een man die na 19 jaar strafkamp wordt vrijgelaten. Hij doet zijn best om op het rechte pad te blijven, maar zijn verleden blijft hem - letterlijk en figuurlijk - tot zijn dood achtervolgen.
Het is een aangrijpend verhaal wat mij tot tranen wist te roeren, maar ook vol spanning en grappige momenten. Als je een feel-good musical/film wilt zien, is het geen aanrader: Van alle personages die er aan het begin zijn, overleeft slechts een enkeling het verhaal. Laten we niet vergeten dat het zich afspeelt in de tijd rond de Parijse opstand.

De musicalversie heb ik zelf in 2009 eenmalig mogen zien. In eerste instantie leek de musical me niet zo boeiend, maar achteraf had ik spijt dat ik hem niet vaker ben gaan bekijken. Het boek las ik voor het eerst in de zomer van 2012 en eerlijk is eerlijk: Ik heb het in één ruk uitgelezen. De schrijfstijl van auteur Victor Hugo is in het begin even wennen, maar als je eenmaal gewend bent aan de enigszins ouderwetse en moralistische manier van schrijven, lees je het zo weg.
Op 5 december 2012 ging de nieuwste verfilming in première. Hierover kan ik jullie nog weinig vertellen, aangezien ik deze nog niet gezien heb. Maar zodra ik een bezoekje aan de bioscoop heb gebracht, zal ik er ongetwijfeld een blogje aan wijden.


1 opmerking:

  1. De film is echt geweldig! Ik moest in het begin wennen dat er continue gezongen word, maar buiten dat was alles prachtig.

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen