woensdag 2 mei 2012

Het lepel-mysterie

Al jaren vraag ik het me af, maar nog nooit heb ik eraan gedacht om het uit te zoeken. Totdat mijn stiefbroertje vandaag fluimicil nodig had, en ik mijn moeder hoorde zeggen: "Niet met een ijzeren lepel roeren." Nu zijn er al een tijdje geen ijzeren lepels meer, maar roestvrijstalen. Dat was echter niet wat mijn aandacht trok. "Waarom niet?" vroeg ik meteen. "Wat maakt het uit waarmee je roert?" "Ja, dat weet ik niet. Het staat op de verpakking. Ik roer altijd met de plastic achterkant van de lepel."

Al jaren snap ik niet waarom er op het etiket van bijvoorbeeld potten appelmoes of potjes babyfruit, aangegeven staat dat je een houten of plastic lepel moet gebruiken om het uit te scheppen. Maar dat ik het nu zelfs bij fluimicil tegenkwam, zonder te weten waaróm, daar kon ik niet tegen. Dus startte ik mijn zoektocht.
Ik vond veel theorieën van mensen die het zich - net als ik - afvroegen. Altijd fijn om te weten dat ik niet de enige idioot ben die over zulke dingen nadenkt :-) Op zich was het allemaal best geloofwaardig, de smaak zou veranderen als je een rvs lepel gebruikte, of er zou zink vrijkomen. Sommige mensen opperden dat het te maken had met de warmte, maar dat zou weer niet opgaan voor appelmoes en fluimicil.

Na een vrij lange zoektocht stuitte ik op dit topic van het FOK-forum. Daar was iemand die de exacte reden wilde weten en uiteindelijk HAK een mailtje heeft gestuurd. De reactie van HAK gaf uitsluitsel. Ik citeer:

Wanneer het produkt met een metalen lepel uit de pot wordt geschept kan het gebeuren dat de lepel tegen de bodem tikt. Het is helaas mogelijk dat hierdoor een stukje glas loslaat van de bodem. Dit kan voorkomen worden door een houten of kunststof lepel te gebruiken.

Deze waarschuwing is dus alleen bedoeld om glasklachten te voorkomen, en heeft niets te maken met het produkt zelf. We zetten het tegenwoordig standaard op alle etiketten van onze produkten.

Teleurstellend antwoord, vind ik persoonlijk. Ik had iets spectaculairs verwacht. Eigenlijk dekken ze zichzelf dus in, voor die kans van één op een miljard dat er toevallig een stukje glas meekomt. Want mij is dat nog nooit gebeurd, en eerlijk is eerlijk: Ik heb nog nooit een houten of plastic lepel gebruikt bij het scheppen/roeren, altijd een rvs. En ik leef nog steeds :-)

2 opmerkingen: