vrijdag 13 januari 2012

Op stage is ze hetero

Woensdag schreef mijn vriendinnetje deze blog. Een mooie, eerlijke blog, over een lastig punt waar je tegenaan loopt als homoseksuele leerkracht. Nu gaat het over een stageschool waar ze aan het einde van het schooljaar toch weer weg is, maar ik vraag me af hoe docenten dat doen die gewoon vast op een school werken. Blijven die, een hele carrière lang, hun privéleven ontkennen? Of komen ze er toch niet onderuit om uiteindelijk ook daar 'uit de kast' te komen?
Ik vind het soms wel moeilijk, dat geef ik eerlijk toe. Op Miek's stageplaats besta ik niet, word ik ontkend. Ik snap heel goed waarom dat zo is, maar zo af en toe voelt het ronduit klote. Niet alleen voor mij, maar ook voor haar. Ik ben een belangrijk deel van haar leven (hoop ik dan ;-)) dat ze moet ontkennen. Toch is het voor mij vervelend om te horen dat ze zegt geen relatie te hebben. Want dat hebben we wél, al 9 maanden zelfs, maar dat alles wordt in één klap weggeveegd zodra ze op stage is. Maar dan vraag ik me af hoe dat later gaat, als ze klaar is met haar studie en echt gaat werken op een school. Is dit iets wat ze haar hele leven moet volhouden? Of mag ik later wél openlijk deel van haar leven uitmaken?
Ik weet nog dat ik stage liep in groep 4 van de basisschool. Toen was het allemaal nog makkelijk. Die kinderen hadden genoeg fantasie om hun eigen antwoorden te bedenken. "Waar woont u, juf? Dan kom ik een keer bij u langs!" werd er gevraagd, maar voordat ik antwoord gaf deed een ander kind dat al: "Ze woont op een wolk, duh." Daar bleef het bij. Een klas vol 7-jarigen geloofde een half jaar lang dat ik op een wolk woonde. Helaas gaat dat voor middelbare scholieren niet op. Gelukkig zijn er genoeg andere manieren om ze in de maling te nemen en ze niet te ver in je privéleven toe te laten.

2 opmerkingen:

  1. Het ligt er aan hoe je er zelf mee omgaat denk ik. Natuurlijk is het nog steeds een lastig onderwerp, maar mijn docenten zeggen met dit soort dingen altijd dat je zoveel van jezelf kunt laten zien als jij wilt. Er zijn docenten die gewoon niets over hun relaties vertellen, omdat het niet de zaak van de leerling is. Er zijn ook docenten die er juist heel open over zijn. Het is je eigen keuze (wat je wel en niet vertelt, niet of je homoseksueel bent of niet) en voor elke keuze die je maakt moet je zelf de gevolgen dragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jen, ik denk dat het ook makkelijker wordt naar mate je ouder wordt!! Middelbare school-scholieren zijn aan de ene kant niet de makkelijkste, maar als ze je mogen (en dat is op de persoon), dan accepteren ze heel veel. Komt zeker weten allemaal goed. Vertrouwen hebben en vooral ook houden! (oude tantes wijsheid :-))

    BeantwoordenVerwijderen