woensdag 29 februari 2012

Gayvlag

Onderweg van en naar mijn werk zag ik 'm al maanden hangen: De gayvlag, trots bungelend aan het balkon van een flat. 'VREDE' stond er in grote, witte letters op. Telkens als ik de vlag zag fladderen in de wind terwijl ik er met de tram langsreed, moest ik glimlachen.
Sinds een paar dagen is de vlag weg. Het viel me voor het eerst op toen ik op een regenachtige dag met de tram langs de bewuste flat reed. Uit automatisme keek ik opzij, maar ik zag geen vrolijk gekleurde vlag. Het zicht was slecht door de regen, dus ik dacht dat ik 'm over het hoofd zag. Maar vandaag hing de vlag er ook niet.
"Joh, die gayvlag is weg!" zei ik verbaasd tegen mijn vriendinnetje. "Weet ik," antwoordde ze, "het viel mij vorige week ook al op. Maar het was donker dus ik dacht; misschien zie ik 'm daardoor niet."
Stiekem vraag ik me af waarom 'ie weg is. Zullen de bewoners zijn verhuisd? Lijkt me sterk, ik zag geen 'Te koop'-poster op het raam. Woonde er een homo die spontaan hetero is geworden? Of woonde er 'gewoon' een vrolijke hetero die van felle kleurtjes hield en die niet wist dat de regenboogvlag, de homovlag is? Ik zie het meteen voor me. Dat er visite komt, verre familie ofzo waar de bewoner niet zo vaak contact mee heeft. Het gesprek gaat dan ongeveer zo:
Visite: "Joh, ik wist niet dat jij euhm..."
Bewoner: "Dat ik wát?"
Visite: "Dat je van de andere kant bent, zeg maar."
Bewoner, uiterst verbaasd: "Dat ben ik ook niet, hoezo? Hoe kom je daar bij?"
Visite, inmiddels met rode wangen: "Nou, die vlag aan je balkon enzo..."
Zo gaat het gesprek in mijn hoofd dan nog even verder, en het eindigt ermee dat de bewoner van het huis naar het balkon snelt en de vlag vliegensvlug (leuke alliteratie, by the way!) weghaalt. Best grappig, zulke gedachten. Al vrees ik dat de realiteit lang niet zo lachwekkend is :-)

1 opmerking: