woensdag 8 februari 2012

Homoflat

Vanochtend las ik dit nieuwsbericht; 'Den Haag krijgt homovriendelijk wooncomplex.' Meteen begon ik na te denken over dit fenomeen. Het klinkt leuk en tolerant, zo'n 'roze woongroep,' maar hoe realistisch is dat? Wordt zo'n complex niet het mikpunt van spot en pesterijen? "Homohaters, hier zitten ze hoor!" Het wordt nog net niet met roze neonletters op het dak geschreven.
Ik denk niet dat dit gaat werken. Natuurlijk, er zijn genoeg mensen die er geen problemen mee hebben en tolerant zijn, maar er zullen ongetwijfeld ook genoeg mensen zijn die homoseksualiteit maar vies vinden. En om dan op zo'n manier de aandacht te vestigen op homo's en lesbiennes, die zich op deze manier - misschien wel ongewild - onderscheiden van de rest, lijkt me niet ideaal. Ik wil in ieder geval niet anders behandeld worden omdat ik homoseksueel ben, waarom zou ik mezelf dan expres gaan onderscheiden van 'gewone' heteroseksuelen?
Buiten dat, zie ik het alweer helemaal gebeuren dat het wooncomplex bekogeld gaat worden met eieren ofzo. Homohaters heb je overal, hoe graag steden ook beweren homovriendelijk te zijn. Er hoeft maar een groepje homofobe jeugd te zijn die zich een beetje te stoer voelt, en je hebt het eerste conflict alweer.
Nee, ik ben voor homo-emancipatie, zeker weten. Maar ik denk dat dit juist een stap terug is, in plaats van een stap vooruit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten