donderdag 2 februari 2012

Kind van 3 ouders

Vanochtend las ik dit bericht. Ondanks de overwegend negatieve reacties, vond ik het eigenlijk wel leuk en interessant dat dit over een aantal jaar mogelijk zal zijn. Niet specifiek om erfelijke ziektes uit te bannen - al is dat een mooie bijkomstigheid -, maar voornamelijk omdat het veel mogelijkheden biedt aan homoseksuele (zoals ik het lees vooral lesbische) stellen die kinderen willen. Nu staat 1 van de 2 vrouwen er eigenlijk buiten, het kind is niet haar biologische kind en ze draagt het dus ook niet zelf. Het lijkt me voor die vrouw, de 'sociale moeder' zoals het genoemd wordt, best lastig om net zo'n band met het kind op te bouwen als de 'echte' moeder.
Met deze nieuwe methode ligt dat anders. Een vrouw kan het kind niet zelf dragen en tóch de biologische moeder zijn. Misschien is het zelfs voor twee vrouwen op den duur wel mogelijk - al dan niet in beperkte mate - om een kind te krijgen wat op hen allebei lijkt, omdat het DNA van beide moeders heeft geërfd. Zaaddonors zullen wellicht altijd nodig blijven voor het verwekken van een kind, maar toch denk ik dat er zeker wel voordelen zitten aan deze nieuwe IVF techniek.
Natuurlijk heeft het ook nadelen. Dat mensen ziek worden en doodgaan is nu eenmaal de natuur, is het wel zo verstandig om daarmee te gaan rommelen? Die discussie zal altijd blijven bestaan. Maar zolang er nieuwe technieken ontwikkeld worden, kunnen we er beter het beste van maken, en er de voordelen van inzien!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten