vrijdag 17 februari 2012

Weet ze het?

Als mensen erachter komen dat je homoseksueel bent, krijg je soms de vreemdste reacties. Soms grappig (Dat kan niet! Je hebt lang haar!), soms ronduit irritant en overdreven (Waaaat, heb je een vriendin?! UIT DE KAST ERMEE!). Maar wat mij het meest verbaasd, zijn de mensen die er gewoon niet op reageren. Dat ze er zo normaal en neutraal over doen, dat ik me af ga vragen of ze het überhaupt wel weten. In zo'n geval is het dan echt een verrassing als blijkt dat ze het wel weten!
Laatst had ik dat ook nog. Iemand die ik ken had mij wel een paar keer met m'n vriendin gezien, maar niet op zo'n manier dat ze kon weten dat we een relatie hadden. Natuurlijk kon ze het via-via gehoord hebben, of heeft ze het me wel eens horen zeggen, maar ik heb het haar nooit face to face verteld. In ieder geval heeft ze er nooit iets over gezegd. Ze behandelde me gewoon net als voorheen, maakte geen dubbele opmerkingen (wat andere mensen over het algemeen heel graag doen) en heeft het me ook nooit gevraagd. Ik had geen enkele reden om te denken dat ze het wist, en eigenlijk kon het me ook weinig schelen. Het is niet iemand die ik zo goed ken dat ik dit speciaal ga vertellen. Mensen stellen zich ook niet voor van "Hallo, ik ben Bladiebla, en ik ben hetero." Waarom zou iemand die homoseksueel is dat dan wel doen?
Tot ik haar laatst tegenkwam in de tram, waar ik samen met mijn vriendin zat. Niet hand in hand of wat dan ook, we konden net zo goed 'gewoon' twee vriendinnen zijn. We kletsten wat met z'n drieën, over de aankomende verhuizing van mijn werk en over dat ik misschien wel andere woonruimte zou gaan zoeken daarvoor. En ineens zei ze, heel neutraal: "Jullie zijn ook nog wel een beetje jong om samen wat te zoeken natuurlijk."
Miek en ik keken elkaar even aan. Meteen snapte ik: Ze weet het. Waarom zou ze dit anders zeggen? Waarom zouden we anders samen een huisje gaan zoeken? Ik herpakte mezelf en antwoordde gewoon op haar vraag. Maar achteraf besefte ik pas hoe discreet ze ermee om was gegaan. Homoseksualiteit was wel eens ter sprake gekomen waar zij bij was, maar nooit had ze in het bijzijn van anderen iets laten merken over dat ze wist van mijn geaardheid. Dat vind ik mooi, en daar ben ik haar ook erg dankbaar voor.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten