zondag 4 september 2011

20 cent

Wat is 20 cent? Eigenlijk is het voor de meeste van ons heel weinig. Toch zijn er mensen die het niet zomaar hebben.
Vanavond op het treinstation. Ik wacht op mijn vriendin, die een kaartje aan het kopen is, en zie een aparte vrouw op ons af komen. Ik herken haar wel; ze woont bij me in de straat en is 'de junk' waar mijn moeder het altijd over heeft. Door haar dikke laag make-up heen zie ik de diepe groeven in haar gezicht.
"Mag ik jullie wat vragen? Het is een hele rare vraag."
Ik kijk mijn vriendin een tikje achterdochtig aan, wetend dat deze vrouw zwaar drugsverslaafd is.
"Nou, ik zal er niet omheen draaien. Hebben jullie 20 cent voor me? Het is om wat te eten te kopen, zie je. Ik doe mijn best, maar ik ga niet stelen, dus probeer ik het zo."
Mijn vriendin haalt haar portemonnee tevoorschijn en ik hou mijn tas stevig vast.
"Ja, ik heb nog precies 20 cent!"
De vrouw steekt haar hand uit en neemt het van haar aan. Ze bedankt ons een keer of vier en loopt dan door.
Niet veel later zitten we op het perron, te wachten op de trein, als ze weer langskomt. Alle mensen die er staan, worden aangesproken. Allemaal met hetzelfde verhaaltje. Ik verbaas me erover hoeveel geld ze krijgt. Eigenlijk is het slim: Over 20 cent doen mensen niet zo moeilijk. Het wordt een ander verhaal als je om een euro vraagt.
"Ik kan al een sinaasappel kopen!" hoor ik de vrouw jubelen.
Als ik mijn vriendin op de trein heb gezet en terugloop naar de parkeerplaats, vraag ik me af hoeveel geld ze verdient met zo'n avondje bietsen.
"Misschien moet je toch eens bij haar in de leer gaan," grapt mijn moeder als ik het haar vertel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten